Darbinieku novērtēšana

Līdz ar gada noslēgumu, ikviens uzņēmums sāk salīdzināt un analizēt aizvadītā gada rādītājus. Svarīga ir ne tikai finanšu, mārketinga kampaņu vai klientu skaita pieauguma datu analīze, bet arī darbinieku paveiktā izvērtēšana, jo tieši uzņēmuma personāls ir tas, kas visu ir paveicis. Vadītājam ir svarīgi veltīt laiku katram darbiniekam un aprunāties personīgi, lai saprastu, kā katrs darbinieks jūtās kolektīvā, kā veicas ar uzdotā realizēšanu, vai ir gandarījums par sasniegto utml. Kā arī svarīgi ir kopīgi vienoties par nākamā gada darbības plāniem un iecerēm.

Novērtēšanas sarunu būtība

Ikdienā darbinieki ar savu tiešo vadītāju var pārrunāt aktuālos darba jautājumu, tomēr bieži vien ikdienā pietrūkst laika novērtēt darba lietas kopumā. Novērtējuma pārrunas ir viens no veidiem, kā motivēt un rosināt darbiniekus izteikt savas vēlmes, saprast, kas ir svarīgs katram darbiniekam un kas būtu jāuzlabo uzņēmumā kopumā.

Personāla novērtēšana pirmkārt ir katra atsevišķa darbinieka darba rezultāta izpildes un kompetences izvērtēšana. Jebkurā profesijā darbiniekam ir nepieciešama mēraukla, kas ļauj izvērtēt un saprast, cik viņš ir vērtīgs. To nosaka pēc darba efektivitātes, komunikācijas un citiem kritērijiem. Darba rezultātu novērtēšana palīdz izvērtēt indivīda paveikto darbu noteiktā laika posmā, jo novērtēšanas pārrunu laikā darbiniekam ir iespēja personiski un netraucēti izrunāties ar vadītāju apspriežot dažādus jautājumus par darbu, tā, piemēram, apmierinātību darbavietā, kolektīvā, paust emocionālo noskaņojumu, risināt dažādas sasāpējušas lietas, izteikt savu viedokli, bažas, vēlmes un ierosinājumus.

Darbinieku novērtēšana ietver ne tikai darbinieku pašnovērtējuma atspoguļojumu, bet arī pārrunas ar vadību par darbu kopumā, jo tiek izvērtēts iepriekšējā gada veikums, zināšanas, kas nepieciešamas konkrētajam amatam, vēlamās izmaiņas un risināmās problēmas, kā arī tiek runāts par darbinieka individuāliem mērķiem un karjeras attīstību.

Novērtēšana jāveido kā sistēma

Uzņēmumam piemērota un pareizi ieviesta darba izpildes vērtēšanas sistēma var būt ļoti motivējoša un sniegt jaunu informāciju un idejas turpmākajai attīstībai ne vien vadībai, bet arī pašiem darbiniekiem. Tā ir kā saikne starp uzņēmuma stratēģiju un rezultātiem, kuras mērķis ir palielināt uzņēmuma produktivitāti, jo novērtēšanas sistēmas izstrāde uzņēmumam palīdz definēt mērķus, dod iespēju vadītājiem izmērīt darba sniegumu, noteikt darbinieka kompetences, objektīvi plānot un izveidot atbilstošākās darbinieku apmācības un attīstības programmas, izprast darbinieku motivāciju un pilnveidot atalgojuma sistēmu. Savukārt darbinieks var uzzināt par sava individuālā snieguma novērtējumu, plānot karjeru, kā arī izprast savu lomu uzņēmuma mērķu sasniegšanā.

Tāpēc katram uzņēmumam ir jāizveido sava darbinieku novērtēšanas sistēma atrodot vispiemērotāko veidu, kā novērtēt darbinieku efektivitāti, Svarīgi ir sistēmu veidot tā, lai tā neaizņemtu pārāk daudz laika un tiktu akceptēta arī no darbinieku puses, jo svarīgākais ir, lai novērtēšana notiktu pēc būtības, nevis formāli.

Share and Enjoy:
  • Add to favorites
  • email
  • Twitter
  • Print

Leave a Reply

 

 

 

Rakstu ARHĪVS